İyi bir sunum çok sayıda değişkene bağlıdır. Sunum sürekli olarak geliştirebileceğiniz ve kendi tarzınızı oluşturabileceğiniz bir süreçtir. Etkili bir sunumun kilit noktaları:
1. HAZIRLIK
- Fiziksel – Zihinsel Hazırlık
- Sunumunuzun mutlaka bir mesajı olmalı. Öncelikle ana mesajınızı sonra bu mesajı destekleyecek diğer mesajları bulun.
- Kendinize şu soruyu sorun: “Neden beni dinlesinler ki?”.
- Unutmayın karşınızdaki mesajı verecek olan sizsiniz. PowerPoint veya yazı tahtası değil. Sunum araçları sizin etkinliğinizi arttırmak ve sizin amacınıza hizmet etmek için oradalar. Sunumunuzu bilgisayar başında hazırlamak yerine en yaratıcı olduğunuz yere gidip hazırlayın. Örneğin açık havaya çıkın, bir kahve alın, rahatlayın ve ana mesajınızı bulun. Sunumunuz için bir hikaye oluşturun ve güzel bir akışa oturtun. Akışınızdan emin olduktan sonra dilediğiniz sunum aracını kullanabilirsiniz.
- Eğer vaktiniz varsa iyi sunucuların sunumlarını izleyin. Sahne kullanışlarına, vücut dillerine ve yüz mimiklerine bakın.
- Kime Sunum Yapıyorum
- Katılımcılarınızı mümkün olduğunca analiz edin. Amacınız her ne olursa olsun bu amaca ulaşmak için üzerinde bir etki yaratmak istediğiniz kişiler onlar.
- Kimler katılacak,
- Hangi neden ile katılıyorlar,
- Kendi istekleri ile mi katılıyorlar
- ZOrundalık olarak mı katılıyorlar
- Nelerden bahsederseniz daha etkili olur?
- En önemlisi sizden ne bekliyorlar ve ne kadarına açıklar?
- Neden Buradalar?
2. ÖZ YÖNETİMİM
- Eğitim Sunumu Heyacanı
- Nefes – 3×6: 3 Sn’de nefes alın 6 Sn’de verin
- Her sunum ilk sunumdur, ilk sunum heyecanınızı koruyun
- Kalıcı ve büyük hatalardan kaçının ama küçük hatalardan korkmayın
- Hatasız olmaya çalışmayın
- Antrenmanda ter dökmeyen Sunumda ter döker, antrenmanları önemseyin, heyecanınızı ancak antrenmanla önleyebilirsiniz
3. KURGU – SUNUM
- Etkili Giriş AG
- Etkili bir giriş için bu sunumdan kişisel ve iş faydasını anlatın
- Ana Fikir
- Sunumunuzun ana fikri sunum sonunda katılımcıların aklında klmasını istediğiniz şeydir.
- Ne Anlatacağım – Nasıl Anlatacağım
- Sunum yapan kişiler genelde ne anlatacağına odaklanırken sunumu bilgi paylaşımından ayıran ana özelliğin nasıl anlatacağına odaklanmayı kaçırmasıdır. Nasıl anlattığınızı önemseyin ve kendinizi bu alanda geliştirin: Beden dili, Tonlama, Kelimeler (Mehrabian Teorisi)
- İnteraktif – DeBrief
- Sunumunuz sadece sizin anlatımınızla geçmemeli (Protokol sunumları hariçtir: Protokol sunumları için bizimle irtiata geçiniz)
- Dahil etmek hem anlaşılabilirliği arttırırken hem de katılımcılarınızın öğrenmesine neden olacaktır (Öğrenme: Keyif almak psikolojik olarak öğrenmeyi güçlendiren bir yoldur)
- Son Mesajım
- Öncelikle sunumuzun hedefini belirleyin. Her sunumun bir hedefi olmalıdır. Amacınız iyi bir satış yapmak mı, katılımcıları ikna etmek mi yada sadece bir tanıtım mı? Sunumunuzun bir hedefi yoksa karşınızdaki insanların anlamasını beklememelisiniz.
- Toplantı yapılacak platformun veya odasının yapısı,
- Toplantının saati
- Kullanılacak sunum araçları.
4. METOT
3 NE Tekniği
- Sunumlarda birden fazla başlık varsa veya 3 dakikadan uzun bir sunum yapıyorsanız, sunumunuzda akılda kalıcılığı arttırabilmek için mutlaka 3NE Tekniğini kullanmalısınız.
- Ne Anlatacağını Anlat
- Ön özet: anlatacaklarınızın katılımcılar için faydasını yani bu anlatımın onlar için ne işe yarayacağını anlatın
- Anlat
- Keyifle Sunumunu yap
- Ne Anlattığını Anlat
- Son Özet: Başta olduğu gibi bu bilgiyi nerede ve nasıl kullanacaklarını özetle
- Ne Anlatacağını Anlat
5. SİSTEM KULLANIMI (Geleneksel Sunum veya Sanal Sunum)
Teknik ve Taktiksel Yaklaşım
- Geleneksel sunum yapıyorsanız platform kullanımını öğrenmeli ve pratik etmelisiniz
- Doğru yerde durun
- Tüm katılımcılarla tesadüfi olarak göz teması kurun, kimseyi atlamayın özelikle kenarda kalanları ?
- Elinizde bir kalem yada sunum kumadası olsun, psikolojik olarak bir dayanak bulmak yada tutunmak kendiniz iyi hissettirecektir ?
- Sanal Alanda Sunum Yapıyorsanız
- ADOBE CONNECT-ZOOM-TEAMS gibi platformlar kullanıyorsanız aksaklıklar olmaması için platformu teknik olarak öğrenin yada teknik bir yardımcınız olsun
6. ETKİLEME
- Mimikler ve Eller
- Tonlama Taktikleri
- Duraklar
- Göz Teması
- Bu sizin sahneniz. Kuralları siz koyuyorunuz unutmayın. Oturma düzenini ayarlayın, sunuma ne zaman ara verileceğini belirleyin. İpleri elinize alın. Siz sunarken dikkatin sizde olmasını sağlayın. Enerjinizi yükseltin. Siz powerpoint’ten okumaya başlarsanız insanlar da sizinle beraber okumaya başlar ve sizin orada olmanızın bir anlamı olmaz. Mesajınızı yazmayın anlatın!
- Her şey doğal görünmeli. Ve o anda olan her şey, sizin hikayenizi yaşatmalı. Her şey doğal görününceye kadar tekrar edin. Sadece kendi hazırladığınız hikayeye değil gelebilecek olası sorulara da hazırlıklı olun. Bunun için katılımcılarınızı analiz etmeyi atlamayın!
- Kaç slayt hazırladığınız, hatta hazırlayıp hazırlamadığınız önemli değil. Ne kadar cümle kurduğunuz da önemli değil. Mesajınızı tam ve net aktaracak en doğru yolu seçin.
- Daha önceki sunumlarda yaptığınızı düşündüğünüz hatalar geçmişte kaldı ve kimse sonrasında sizi sunum hatalarınız ile hatırlamayacak. Kendinize güvenin ve bunu gösterin. Bu sizin sunumunuz.
Her sunum sonrası gerçekçi bir öz değerlendirme yapın mutlaka çıkartılabilecek bir ders vardır. Sizde çıkartın. Mümkün ise kendinizi kaydedin ve izleyin. Katılımcılardan bu konuda ehil kişiler varsa geribildirim alın.
Başarılı sunucular böyle yapıyor. Denemeden öğrenemezsin, başarılı sunumlar dileğimle
Kaynak: TMI Sunuş Teknikleri, TackTMI Library İnternal Development Publications 2020
ACCEL Modeli açıklaması https://erkandemirel.com.tr/egitimciler-icin-sanal-alanda-egitim-teknikleri/